Legume pe care sa le mananci FIERTE!

Potrivit majoritatii expertilor in nutritie si medicilor, fructele si legumele ne aduc mai multe beneficii daca sunt consumate crude decat daca le gatim, sub orice forma. Adica daca le prajim, coacem, fierbem sau le punem pe gratar.

Acest lucru pare a fi cat se poate de adevarat, insa este o regula care cunoaste si cateva exceptii despre care voi vorbi in randurile de mai jos.

Exista o serie de fructe si legume de la care putem obtine mai multe beneficii daca le gatim, in loc de a le consuma crude.

Printre acestea se numara brocoli, rosiile, ciupercile, dovleacul, sparanghelul si morcovii.

Brocoli

BrocoliDespre brocoli se stie ca este o leguma cu proprietati antioxidante uimitoare, fiind astfel recomandata in multe diete de detoxifiere si slabire.

Pentru a beneficia cat mai mult de proprietatile benefice ale acestei legume e indicat sa o consumam fiarta, dar trebuie fiarta lent.

O fierbere la temperaturi foarte ridicate poate duce la distrugerea multor minerale si vitamine.

Fierberea lenta si de lunga durata duce la o eliberare sporita a luteinei, carotenilor si tocoferolilor. Acestia sunt compusi chimici care scad riscul de aparitie a cancerului si reduc inflatia vaselor de sange.

Rosiile

RosiiSunt mult mai placute la gust atunci cand sunt consumate crude.

Acesta este un adevar pe care nu il putem contesta si nu e gresit deloc daca le consumam crude. Astfel vom obtine de la ele o cantitate importanta de vitamina C.

Potrivit Journal of Agricultural and Food Chemistry, daca gatim rosiile vom obtine de la acestea o cantitate mai mare de licopen, acea substanta fitochimica ce da rosiei culoarea specifica.

Un studiu prezentat in aceasta publicatie releva faptul ca cu cat sunt incalzite mai mult timp, la o temperatura constanta, cu atat mai mult obtinem o crestere semnificativa a licopenului, dar in acelasi timp pierdem mult din cantitatea de vitamina C.

Licopenul este necesar in alimentatia noastra pentru ca reduce semnificativ riscul aterosclerozei.

Substanta are efecte antitumorale in mai multe tipuri de cancer, iar incidenta infarctului miocardic scade cu pana la 40%.

Morcovul

MorcovulUnora le place morcovul, altora nu, iar multi pot fi indiferenti la aceasta leguma cu proprietati impresionante.

Indiferent de preferintele noastre, ea ar trebui inclusa in dieta doarece este o sursa bogata de vitamina A, beta-caroten si o serie de alte substante si minerale cu efecte antioxidante.

Un studiu publicat in Journal of Agricultural and Food Chemistry arata ca de la morcov obtinem cel mai mult din beneficiile sale antioxdante daca il consumam fiert.

Cercetatorii care au realizat acest studiu au gatit sub diverse forme morcovii pentru a vedea care este forma optima de a-i consuma pentru a obtine beneficiile antioxidante maxime.

Acestia au fost fierti, tinuti sub aburi si prajiti. S-a constatat ca fierti, morcovii aduc un aport cu 14% mai mare de antioxidanti decat daca sunt consumati cruzi.

De asemenea, prajirea acestora duce la cel mai mare declin al valorii lor antioxidante.

Ciupercile

CiupercileExista o serie impresionanta de specii de ciuperci. Cele mai consumate dintre acestea au oarecum aceleasi proprietati nutritionale, ajutand la pierderea in greutate prin aportul de fibre.

Intrebarea care urmeza este una fireasca. Pot fi mancate crude ciupercile astfel incat sa faca subiectul acestui articol?

Probabil ca pot fi mancate sub diferite forme, insa cei mai multi dintre noi ar putea spune ca sunt gustoase doar daca sunt gatite.

Evident, exista numeroase moduri de a le consuma, probabil si crude uneori, insa nutritionistii ne spun ca putem beneficia la maxim de aportul lor de fibre daca le gatim.

Sparanghelul

SparanghelDin punct de vedere nutritiv, sparanghelul este considerat cel mai echilibrat aliment, fiind benefic pentru inima prin continutul bogat de folat.

Sparanghelul reprezinta o sursa bogata de vitamina A, vitamine E, vitamina K, magneziu, fibre si niacina.

Pentru a beneficia la maxim de acestea, trebuie sa il gatim la temperaturi nu prea mari.

Gasesti sparanghel in majoritatea supermarket-urilor, la raionul de legume. Evident, trebuie sa-l cumperi crud, nu la borcan (murat).

Dovleacul

DovleacGatitul dovlecilor ii “elibereaza” de licopen si carotenoizi, fiind mult mai utili astfel, decat consumati sub alta forma. In muraturi, de exemplu.

Desi poate fi consumat sub diferite forme, e indicat sa il evitam in placinte si prajituri, ci sa il consumam mai degraba in diferite  mancaruri gatite.

In placinte si prajituri putem beneficia de proprietatile lui, dar in acelasi timp acumulam si partile negative care vin odata cu toate deserturile.

Categories Blog